Tree Hacks Hackathon 2019!

Precis NU i skrivande stund är det deadline för att skicka in sitt resultat för Tree Hacks 2019. Nöjd och glad över att jag lyckades få ihop något! Jag hade egentligen planerat ända sedan i höstas om att vara men men sen hoff poff var helgen här och jag har tokmycket plugg. Min plan ändradet till att istället vara på plats, gå på workshops och plugga däremellan. Jag blev dock lite för peppad och nästan halvvägs in i hacket bestlutade jag mig för att skapa ett bidrag ändå. På TreeHacks GitHub finns en massa bra starter-packs för olika slags projekt (mobil, webb, IoT, ML osv) och jag blev taggad på att prova på ett Chrome-plugin. 

I år är de tre stora tävlingskategorierna Health, Safety och Awereness. Därpå finns det ett gäng tävlingskategorier som företag håller i, t ex använder man Docker, Google Cloud, Azure eller FireBase har man chans att vinna respektive företags utmaning. Jag såg till att få med ViX och fokuserade på Awereness-kategorin. Extra kul att det fanns utvecklare på plats från företagen ändå in på småtimmarna för tips och pepp. Istället för att googla kunde man alltså bara gå fram nappa åt sig en utvecklare!

Jag skapade ett Chrome-plugin som kan hinta om att innehåll på en webbsida möjligen är fake-news. I och med tidspressen kollade jag mest av att det fungerade mot Facebook, med det lär fungera även på t ex Twitter efter att ha finjusterat koden till att vara lite mer robust. Skapade alltså också en ViX-site som fick stå för en enkel exempelsamling av cirkulerande rykten. Liten databas med tillhörande REST API så att jag kunde hämta data från Chrome-projektet. 

HÄR har vi mitt bidrag inkludeat kod på GitHub, en filmsnutt, beskrivning och lite bilder. Om ett par timmar är det showcase och bedömning! Bland andra har vi en från Mythbusters-gänget med i juryn(?!) Udda och skoj, heja på mig tack!

Mitt Chrome-plugin varnar om det skrivs ett inlägg som låter misstänkt och tipsar om att läsa på lite innan en skapar sig en uppfattning.
Jury att möta om ett par timmar!

2 thoughts on “Tree Hacks Hackathon 2019!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *