Inne och nosar på hackathons

Först och främst, som en kortfattad beskrivning så är ett hackathon ett event där programmerare träffas och kodar på projekt under endast en eller ett par dagar. Projekt som står ut lite extra inom olika kategorier brukar belönas med ett pris, så det ses ofta som en tävling. Värt att nämna är också det kan handla om att skapa idéer och designa prototyper, så det behöver inte innebära kod för alla. Hursomhelst, jag gillar verkligen konceptet med hackathons. Det är så häftigt hur mycket man kan göra på kort tid om man bara är sådär galet engagerad och lösningsfokuserad. 

Ett antal gånger har jag gått in helhjärtat i hackathons, framförallt när vi var iväg på East Sweden Hack och faktiskt tog hem ett pris, eller mitt sista-minuten-hack på Stanford Tree Hacks.
Andra gånger har jag nöjd mig med att vara inne och nosa på eventen. Under ett hackathon serveras det nämligen en massa spännande kunskaper och resurser att ta del av och det kan vara helt ok att anmäla sig just för att lära sig mer i en så stöttande miljö. 

De två senaste åren har jag också varit anmäld till The Considition, ett längre hackathon online som hålls årligen av företaget Consid. Ena gången skulle man koda en bot till ett 2D-spel som skulle ta sig igenom ett förenklat triathlon, och andra gången träna en CNN-model som skulle segmentera drönarbilder. Otajmat nog så var den första utmaningen innan jag läst kursen där jag och Emma gjorde detta projekt med just en bot i ett 2D-spel, och den andra utmaningen innan mitt nuvarande exjobb med mycket CNN-modeller. Det gick inte topptopp med andra ord! Trots att jag inte skickat in ett slutgiltigt bidrag så har det känts värt att vara anmäld och testa lite. Jag tror att en stor anledning är just att få tillgång till en uppsättning kod att lära sig av. 

Gemensamt för det är kodtävlingarna är att man blir inbjuden till något slags chattforum, nästan alltid Slack, och där kan man få hjälp och inspiration av arrangörerna, sponsorer och andra deltagare. Just nu sitter jag och skummar igenom alla idéer som publicerats i Slack för Hack The Crisis (Sveriges officiella covid-19 hackathon). Själv har jag varit så trött i veckan så jag tror inte en hel helg framför datorn är vad jag behöver. Däremot ska jag helt klart kika igenom de verktyg som nämns i dokumentet ”The Ultimate Hackathon Tools Bible”, och öppna dataset samt API:et som det tipsas om. I övrigt gällande tekniska lösningar för covid-19 har jag nu i dagarna lyssnat igenom den konferens om AI-lösningsar i koppling till pandemin som Stanford höll online.

Mitt i allt elände är det ändå fint att så mycket blir tillgängligt för alla. Min pojkvän Samuel har även kontinuerligt skickat länkar till olika gratiskurser man kan ta nu (t ex denna) och som resultat av det har jag påbörjat kursen Practical Ethical Hacking på Udemy. 

Summa summarum: det finns så mycket att ta del av, utnyttja det!! 😃

Till vänster: Meddelande från Telia som bidrar med öppet dataset för Hack The Crisis. Ovan: vänner på Hackathon för ett par år sedan!

..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *