Kod-våren sammanfattad

Hej och hå här har det varit tomt i några månader. Däremot har jag kodat en massa! Det blev inte en upswing i spelprogrammering som jag spånade kring i det senaste inlägget, däremot en radda Hackathons, kod på jobbet och stort fokus i flera veckor på att plugga inför en Azure-certifiering. 👩‍💻

🚍 Kod på jobbet
Den senaste tiden har vi haft stort fokus inför tester på buss i sommar med de IoT-lösningar vi har för kollektivtrafik. Då har sådant som Linux, C# och Docker varit aktuellt för mig om dagarna. Sen för det projekt vi gör kring växtrådgivning (läs mer här på Gaias blogg) så har det blivit mycket bildigenkänning och användarflöden kring det med t ex React, C# och SQL. Data/AI var också i fokus när jag handledde praktik. Nu under sommaren blir det en del geodata, optimering, mer Docker och mer IoT. Skoj skoj!

📚 Certifiering
Lite som i plugget efter att ha läst en kurs så kan man som utveckare (eller med andra roller) examinera sig inom olika tekniska områden efter att ha jobbat med det. På Gaia där jag jobbar är det mycket Microsoft Azure som gäller och där finns områden som ”Solution Architect”, ”AI Engineer” och ”Developer”. Vi har ett partnerskap med Microsoft och för den sakens skull är det bra om vi har ett par anställda med vissa specifika, t ex ”Azure Developer Associate” vilken var den som passade bäst för mig. Frågorna täckte en hel den som jag lärt mig i mina uppdrag men jag fick också lägga en del fritid då vissa områden var nya men också rätt specifika frågor som man kanske inte lagt på minnet om det inte vankades prov. Redan sen tidigare hade jag haft tankarna på att ta en certifiering i Azure IoT och jag tänker nog göra ett försök under hösten på det, även om provdagen var en riktig urladdning. 

🏁 Hackathons
Den här våren har jag hängt en hel del på DevPost, samma platform som användes när jag var med i Tree Hacks Hackathon under utbytesåret. Mest energi fick Climate Hackathon och att det blev så var nog till stor del för att jag gjorde det i ett team om tre och att vi då jobbade med en gemensam ambition. När jag signar upp mig individuellt blir det snarare att jag påbörjar något och hinner jag inte så långt är det inte hela världen utan då har jag bara lärt mig något nytt. I Climate Hackathon lärde jag känna Julia och Arun med ursprung från olika länder allihopa och med olika tidszooner då Julia satt i USA. Vi planerade kring vad vi ville göra, ansvarsområden och vad vi skulle ha klart inför inlämning och det lyckades vi följa. Med lite tur och skicklighet kan man ibland vinna orimligt stora priser, o andra sidan kan man bli helt utan så det vore väl inte så smart att lägga ner sin skäl i varje sådant Hackathon, även om erfarenheten i sig är värdefull. För flera av dessa jag gjort i våras har det slutat med att jag börjat sätta ihop inlämningen 30-60 minuter innan deadline vilket kanske inte är optimalt. 😄 

Climate Hackathon
För detta Hackathon fanns det olika spår att välja på och vi valde Waste där det fanns en rätt konkret utmaning som kändes görbar på 3-4 dagar. Utmaningen var formulerad av en organisation som skapade events för att samla in plast på ställen i världen där det dessutom råder fattigdom och hunger. För dem hade det varit enklare om de hade kunnat automatisera inläsning av data kring hur eventen gick och skapa en slags ”impact report”. Samtidigt fanns riktlinjer från själva Hackathon-fixarna som vi följde, t ex att nyttja det temporära Azure-konto man fick sponsrat. Vi gjorde en app där man kunde räkna antalet plastflaskor med hjälp av bildigenkänning, plocka ur text från fotade kvitton och spela in anteckningar med ljud som blev till text och lite annat. Det blev lite lustigt efter Hackathonet då vi vann vårt track men organisationen hade helt missuppfattat vilka förväntningar de kunde ha, de älskade verkligen vårt bidrag men trodde i princip att de skulle få ett färdigt system på tre dagar givet ett stycke text beskrivandes deras case och förstod ingenting kring kod. Well well! Vi var ändå nöjda med vår insats och framförallt var det roligt att lära känna Julia och Arun.

Monday apps challenge
Det här var ett Hackathon som var kopplat specifikt till företaget Monday som har ett verktyg där team kan organisera sitt arbete. Ett bidrag skulle vara att skapa en ”Monday app” som kunde vara en sida, widget och/eller integrering med annan tjäst ( t ex GitHub eller gmail) som blir inbäddad i en användares Monday-konto. Jag upptäckte Hackathonet lite sent och hann inte göra alltför mycket, men det jag tog med mig var erfarenheten av att arbeta med React i form av micro-frontends. Jag gjorde en Monday app där utvecklingsteam kan se varandras status i olika uppgifter och hjälpa varandra då någon fastnat, sådana saker som buggar och felmeddelanden som kanske inte brukar höra hemma i den backlog hela teamet har.

Azure AI Hackathon
Det här kändes som ett Hackathon som passade mig perfekt då jag gjort en hel det med Azure AI på jobbet. Jag skickade in två projekt som kändes roliga med tanke på mina personliga intressen kring yoga och Campuskust (mat). Bidraget kring yoga blev en webbapp där man startar sin webcamera under sitt träningspass och en ML-modell analyserar position och sedan gjorde jag så det dök upp små ljusprickar på en karta för varje person som gjorde samma position samtidigt. För Campuskost gjorde jag så en användare kan ange ingredienser och beskrivning via en speech-to-text funktion. Jag började faktiskt själv använda det sen så det var roligt!

The Worthy Web App Challenge 
Det här var också ett Hackathon som lockade då det handlade om att göra en websida som ”gör något gott för planeten” och då mest fokus på frontend. Krav var att man skulle använda något av de komponent-bibliotek som företaget har för t ex React, Angular och Blazor eller något av deras verktyg t ex för testning. Jag körde på React med KendoUI och gjorde en sida för att samla information kring ”tipping points”. Samma med detta Hackathon att jag upptäckte lite för sent men jag hann komma så här långt iallafall! De komponent-bibliotek var dock alla sånna som kostar men jag hade en positiv upplevelse då det var väldokumenterat och enkelt att jobba med.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *