Mars-update: börja med spelprogrammering igen?

Hej och hå. Nu pustar jag ut efter dels Maker Show och dels en intensiv jobbvecka. På jobbet skruvande vi upp takten på kodandet gällande en sak vi vill kunna dema på måndag. Sen jag började på Gaia har jag arbetat mycket med Azure IoT Edge så nu är det roligt att vi har kunnat koppla samman det med resten av den realtidsplatform vi har för kollektivtrafik. Utöver kodandet denna vecka så var det Microsoft Ignite och jag deltog i två one-on-one konsultationer med Data/AI som inriktning på den ena och IoT Edge på den andra. Under förra Ignite i höstas så hade jag också anmält mig för en sån här konsultation (se tidigare inlägg Virtuella tech-konferenser och Hackathon) och jag kom på mig själv nu med att inte alls vara nervös inför dessa vilket jag nog ändå var förra gången. Exponering är nyckeln..? Jag fick mig en oväntad boost när vi startade videosamtalet för IoT-konsulation, han hade tydligen koll på kopplingen till Maker Show och svarade att ”nej men du verkar ju vara proffs på det här” när jag introducerade mig som relativt ny inom området 😅 Sen under torsdagen sen var jag med och pratade med studenter på Medieteknikdagen vilket var skoj, det ska bli spännande att se vilka som dyker upp som kollegor sen. *hint hint* kolla in tjänsterna här vetja!

I övrigt jag har laddat ner Unity igen då det vore kul att hålla datorgrafiken vid liv. Det senaste jag gjorde var nog denna procedurella kameleont och det var ju mer än ett år sen. Sen dess har jag kodat mycket i C# inom jobbet så jag är nyfiken på hur mycket det kommer hjälpa mig inom spelutveckling. När jag gick i ettan eller tvåan på universitetet höll jag på med ett spel där man var ett lejon på savannen (vem är förvånad?? 🦁) och det var så kul att sitta med så varför inte testa lite igen för skojs skull. För att göra det bekvämt för mig så spenderade jag en hundralapp på en Unity-kurs på Udemy. Får se om jag går igenom hela i rätt ordningen eller hoppar runt lite och plockar de delar jag behöver. Jag återkommer såklart med uppdateringar ifall spelutvecklingen tar fart! 🕹️ 

I övrigt är jag också glad att våren är på gång 🌼

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *