Februari-fokus: IoT Maker Show

Som en fortsättning på inlägget Till följd av utmaningen Elephant Edge; Jag fick frågan om jag ville dema mitt projekt under en live-intervju vilket jag tackade ja till 🤯 så nu är jag nervös och förbereder detta om kvällarna. Förhoppningsvis blir det en rolig och spännande erfarenhet så det är väl det som motiverar! Redan sen innan har jag vetat om att de tio vinnande bidragen i Hackster-utmaningen skulle få vara med i Microsoft Developer IoT Channel vilket blir rätt nära i tid så jag hade preppat/varit nervig för det ändå. Den här andra inspelningen för The Maker Show blir längre i och för sig.. vad har jag gett mig in på 😅 

På tal om det så har början av året har verkligen blivit en IoT-bootcamp alltså. Sysslar med detta på Gaia om dagarna och så har Microsoft har peppat sin 30-dagarsutmaning där deltagare ska ta sig igenom en hel ”learn path” på 30 dagar. Jag faller ju pladask för den typen av utmaningar och nu har jag kört igenom ett gäng moduler i MS Learn. Vill jag sen så går det att ta certifikat inom detta område vilket innebär att plugga till prov, vore ju kul att testa. 😄

Roligt denna månad är också är ett paket som äntligen kom med posten! Det här året samarbetar jag med Edge Impulse och de hade skickat ett kit med olika microcontrollers som jag kan experimentera med. Resten av ambassadörs-gänget fick sina kring jul men till Sverige tog det tid minsann, men nu har jag glatt kunnat öppna allt och börja mecka! 

edgeimpulsekit
Paket från Edge Impulse med ett gäng microcontrollers som jag ska trixa med maskininlärning på!

2 thoughts on “Februari-fokus: IoT Maker Show

  1. Vilka microcontrollers är det? Är det någon du ser extra potential i med tänkte på balans av prestanda och energiförbrukning, som passar att ha ute någonstans på en savann till exempel? 😉

    1. Hej! Den microcontroller med just kamera som jag fick var Himax WE-I Plus. Den perfekta för savann-bruk letar jag själv fortfarande efter 😄

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *