Utveckling av Campuskost: Clean code och användartester

Mitt kära evighetsprojekt! Ibland har det tagit veckor mellan att jag har suttit med det och i vissa perioder kan jag sitta någon timme varje kväll. Nu på slutet har det blivit mer och mer i och med att nya Campuskost är live vilket ju är superkul. Än så länge har den grundläggande funktionen fått komma upp: skapa konto, ladda upp och redigera recept, ändra profilinställningar, gilla recept och följa andra användare. Jag är supertaggad på att börja med det mer komplexa, som att kunna skapa receptlistor, följa andras listor, tipsa vänner om recept, sortera efter kategorier.. Mycket är påbörjat men tidigare i somras insåg jag att det kanske gick lite fort fram och att koden började bli rätt stökig. Jag läste boken Clean Code (skulle ju också vara bra inför arbetslivet hade man fått höra) och hade därefter en samling praktiska tips att jobba efter. Så nu ett tag har utseendet på Campuskost sett i princip likadant ut, men antalet kodrader har minskat drastiskt och enklare att arbeta med. 

I övigt har jag själv och personer jag tjatat på (hehe) skapat konto och letat brister och förslag, för att sedan uppdatera koden därefter. Det är en rolig process nu! 

Sen finns det verkligen många småsaker att trixa med för att skapa en komplett plattform. För att nämna några saker jag suttit med: 

  • Flytta domänen. Tidigare var Campuskost en hemsida på WordPress. Nu är nya versionen istället en React-app ihop med molntjänster från Firebase (för lagring av data och autentisering bland annat).
  • Att automatiskt uppdatera appen för användare utan att de själva ska behöva rensa cacheminnet. Eftersom Campuskost är en progressiv webbapp (webbsida som också fungerar som en mobilapp) så sker varken nedladdning eller uppdateringar via t ex App Store eller Google Play. Det har varit relevant att använda sig utav speciella JavaScript-program, så kallade service workers.
  • Att aktivera Google Analytics för att se hur många som är inne på sidan och vilken funktion som används. Tydligen svårt när de flesta använder någon slags ad-block i webbläsaren!? Också lite speciellt med SEO för en Single Page Application. Jag ska ge mig på att skapa en så kallad Sitemap.
  • Att se till att HTTPS används för att webbläsare ska anse Campuskost som en säker webbplats. Det här ordnade jag från Netlify där jag hostar sidan.
  • Få pushnotifikationer att fungera. Jag har precis börjat kika på Firebase Cloud Messaging då det vore kul att kunna skicka notifikationer. Efter att ha kollat på Netflix nya dokumentär The Social Dilemma blev jag dock lite.. velig. Notiser i lagom mängd kanske..
  • Med mera..! 

PS. Jag blir superglad för alla som vill hjälpa till att användartesta genom att skapa konto på https://campuskost.se och testa funktionerna. På förstasidan finns en länk till ett formulär för feedback. Tack på förhand!

En kommentar om “Utveckling av Campuskost: Clean code och användartester

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *