Veckans kluring: Bästa sätt att driftsätta app och hemsida?

Den här veckan har jag och Ronja klurat mycket på hur vi ska driftsätta vår uppgradering av Campuskost. Den nuvarande hemsidan ligger uppe som en WordPress-installation på webbhotellet Binero och att det blev så var mest för att min mamma hade det webbhotellet när vi körde igång. Som jag minns det visste jag nog inte heller vilka andra alternativ till traditionella webbhotell det fanns och definitivt inte hur saker hängde ihop. Ett tag visste jag inte ens vad jag skulle googla på eller hur jag skulle formulera mina frågor till andra. Det var nog något i stil med ”How to deploy..” som jag letade efter. Jag önskar att jag hade kunnat säga att men nu är det glasklart men oh jag har fortfarande en hel del kvar att lära om den biten. Jag blir fortfarande extra imponerad när någon fått upp sin app för nerladdning eller sin hemsida up and running med databaser och allt, det blir väl så när något känns svårt och lite mystiskt. Som jag nämnde i förra inlägget så testade vi att driftsätta vår applikation i Microsoft Azure som verkar vara en typiskt bra grej att kunna. Att skapa en webbsida med statisk html tog bara några minuter men när vi ville ladda upp applikation som vi bygger med node.js blev det lite krångligare. Med node.js har vi nämligen möjlighet att använda moduler med kod från exempelvis npm (node package manager) och då behöver vi kunna konfigurera detta för att kunna köras när vi laddat upp till någon annans server. Två sätt att lösa det på som jag förstått det är att bygga ihop filerna via kommandotolken innan vi laddar upp filerna, eller att vi konfigurerar servern att köra rätt kommandon automatiskt åt oss när vi skickar upp ny kod. Det andra sättet är smidigare när det väl fungerar men samtidigt klurigt då felmeddelanden inte alltid är lika lättåtkomliga på målserven jämfört med när vi jobbar mot localhost på våra datorer. Hur som helst, när vi väl fick det att fungera på Azure kollade vi närmre på vad det skulle kosta oss efter det att provperioden är över – och då strök vi det alternativet haha. Lite kunskap rikare iallafall. Nu är vi mer inne på att använda Netlify (rätt likvärdigt GitHub Pages tror jag) verkar passa våra behov bättre –  wiho tack för tips Pontus! Det var hyffsat enkelt att sätta upp så att wehbsidan nu uppdateras så fort vi skickar upp kod. På många tjänster för att driftsätta sina applikationer finns möjligheten att ladda upp allt som en zip-fil men på det sättet förlorar man en hel del kontroll, t ex av versionshantering, så det kändes viktigt för oss att koppla till Git. Vi har stött på begreppet Continuous deployment som vi ska undersöka vidare vad det innebär och så har vi fått tips om Progressive Web App​s som alltså kan låta oss ha en och samma applikation för både mobil och webb men att det ändå ser ut som en mobilapp. Val av databas är annars nästa steg för oss. Jag har tidigare nästan enbart använt SQL när det kommer til databaser men nu ska vi kika på Firebase och MongoDB som alternativ. Vad vi får lära oss va! Vi har skapat en prototyp i verktyget Figma och denna ska vi nu använda som stöd när vi programmerar, och utveckla vidare vartefter. Sneak peak nedan! Var beredd att bli haffad som användartestade snart. Tills dess, ha det fint och nörda gärna ner dig i något du med.

Vår prototyp i Figma

3 thoughts on “Veckans kluring: Bästa sätt att driftsätta app och hemsida?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *