Äntligen får jag rita och modellera med kod

Nu läser jag en kurs som jag alltså har längtat efter sedan årskurs ett! Då fick jag se att man kunde programmera för att dynamiskt bygga upp t ex 3D-modeller och textur istället för att göra allt för hand. Som att kunna dra i en slider för att justera antalet träd i ett landskap och att de då placeras ut i olika storlekar på positioner som ser naturligt ut. I slutet av kursen ska vi göra individuella projekt med väldigt fria tyglar, så jag klurar på idéer! Hittills har vi haft en första labb som gick ut på att skriva en procedurell shader vilket var superkul när polletten föll ner. Det som först kändes klurigt var att denna shaderfunktion bara tar emot pixelns position, men att det ändå skulle kunna bli ett sammanhängande mönster.. Här intill är några mina favoritresultat. Hörs!

Resultat av programmeringslabb med användning av Perlin noise. Varje pixel får sin färg av samma funktion!

En kommentar om “Äntligen får jag rita och modellera med kod

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *