Sommarjobb – update

Nu har jag varit på Gaia och kodat i fyra veckor. Jag som tänkte uppdatera redan efter första dagarna men datorn hemma har mest stått och dammat. Det kan den gott få göra under sommaren, fast samtidigt finns det så många fritidsprojekt jag skulle vilja grotta ner mig i. Jag vill koda om den här hemsidan lite, göra ett uppswing med Campuskost, prototypa appidéer och leka runt med frameworks och kodbibliotek jag inte testat förr. Dras mellan det och att ge mig ut i sommaren och sommaren har fått prioritet. En helg åkte jag upp till Hälsingland för att hälsa på farmor, bli myggbiten i kantarellskogen och fiska med lillebror i den spegelblanka sjön intill stugan. Nu senast följde jag med Samuel till ett torp småland och hade det mysigt. Kom hem mätt och belåten efter en massa god mat, trötta ben efter fina löpturer i skogen och inte minst ett par liter bär. Vardagskvällar har fyllts med promenader, vänner och mysiga konserter. Andra kvällar har jag ringt upp blivande MT-studenter eller så har det plötsligt blivit läggdags innan jag hunnit gjort något vettigt alls. Försöker att inte hänga allt för mycket på mobilen och jämföra min sommar med andras.

Åter till sommarjobbet. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg jobbar jag med ett projekt som rör kollektivtrafiken. Min uppgift i stora drag är att generera linjesegment utifrån listor av koordinater för alla busslinjer, med målet att kunna göra bättre uppskattningar av när en buss är framme vid en viss hållplats. Detta för att när är busslinjerna defineras av bara punkter är det svårt att plocka ur information om medelhastighet på en viss sträcka eller vart flera bussar går parallellt. Så det här problemet har jag klurat på, skissat, testat och gjort om fram och tillbaka. Det kändes lite frustrerande att tiden flyg förbi lite väl snabbt de första veckorna utan att jag fick till ett resultat jag var nöjd med. Lösningarna såg så enkla ut på skisspappret men när den rikiga datan kom in i bilden blev det allt krångligare. När linjerna gick parallellt bara för en kort stund i en rondell eller när den ena linjen svänger av på ett ställe där den andra inte ens har en punkt. Är väl inte helt nöjd i skrivande stund heller men det går framåt och jag är glad över att lära mig mer om Microsoft Azure. Lär mig om virtuella maskiner, build och release pipelines, stream-data och serverlösa funktioner. Jag börjar få en klarare bild om hur vilka steg man kan ta för att driftsätta sina projekt från att sitta och koda lokalt, sånt vi inte riktigt fått lära oss i programmeringskurserna. När det gäller segmenteringen av busslinjer har det krävt mycket tankekraft gällande datastrukturer och geospatial analys (avancerat begrepp tjoho). Nu får det vara läggdags så jag orkar tänka imorgon också. Hörs!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *