Studieteknik: Skriva tenta

Jag har sammanfattat de steg som är viktigast för mig under en tenta, samt lite kort om förberedelser. Sedan går jag igenom mer i detalj hur och varför. Håller tummarna för att det kan vara givande för någon!

För mig är det nödvändigt under en tenta är att:

  • Skaffa en överblick
  • Utnyttja hela tentatiden
  • Göra flera försök på kluriga uppgifter

.. samt att tagga till dygnet innan 🔥

Skaffa en överblick

Vid en 4-timmarstenta ägnar jag de första 10-20 minutrarna till att kolla igenom alla uppgifter. Detta för att få en uppfattning om svårighetsgrad, anteckna små kommentarer samt kategorisera uppgifterna. Några är förhoppningsvis bekanta och dessa får en viss markering. När jag önskar säkra några poäng eller tappar energi så vill jag veta vilka uppgifter som jag kan göra utan en större ansträngning. En tenta kan verkligen vara en känslomässig berg- och dalbana. För att förhindra tankar som att ”åh alla uppgifter är ju omöjliga” så vill jag alternera svåra och enklare uppgifter. Att skaffa en överblick ger mig också en tidsuppskattning för hur lång tid som kan krävas för de olika uppgifterna, jag vill inte bli överraskad under tentans gång.

Gör flera försök

För mig känns det nästintill orimligt att beta av en tenta från början till slut utan att gå tillbaka till uppgifterna. Majoriteten behöver jag ge mig på igen, ibland blir det upp till 5 försök på en och samma uppgift. Inte sällan har examinatorn varit lite finurlig och twistat till en typuppgift. Första gången kanske jag bara orkar smälta fakta om att den inte ser ut som vanligt. ”Ah okey jag ska beräkna rotationsvolymen, men området D är inte en kompakt mängd, som det brukar vara..”. Nästa gång försöker jag minnas hur man skulle göra, vi måste ju ha fått höra det på en föreläsning. Skissar lite, tar en bekant uppgift imellan för att inte fastna för länge, testar igen. När jag känner mig klar med tentan så ser jag till att kolla igenom mina uträkningar igen. Här ingår också kontrollräkning, oavsett uppgiftens svårighetsgrad. Ett litet tips inför kontrollräkningen: när du läser igenom uppgiften eller under tiden du räknar, om du då ser något som du möjligen skulle kunna glömma, t ex att du faktoriserat ut en 2:a som du sedan behöver mutliplicera med i slutet, skriv då en liten tvåa t ex intill uppgiften på tentapappret, för då kommer du påminnas om att dubbelkolla detta.

Utnyttja hela tentatiden

Den här punken är lite som en förutsättning för ovanstående punkt. Att ge samma uppgift många chanser och kontrollräkningar kräver sin tid. Jag vet att många känner att det är riktigt, riktigt jobbigt att sitta kvar. Att det skulle vara så skönt att bara gå ur salen och släppa alla tankar på tentan. Jag kan inte tala om vad som är rätt eller fel att tänka och känna men kanske att något av följande tips kan hjälpa. Tänk att om de här få timmarna som vi orkar sitta kvar blir skillnaden mellan att behöva lägga ner betydligt många fler timmar nästa termin, då kanske det är värt. Trots besultsamheten om det är värt så kanske energimätaren är i botten. Om det är ett par timmar kvar så finns det faktiskt tid att ta en paus innan vi sätter igång igen. Vi är begränsade angående hur vi kan röra oss eller vad vi kan göra, men exempelvis: passa på att äta tentasnackset, dagdröm en stund. Ta en toapaus för att sträcka på kroppen, gör ett par benböj eller vad som faller in. Om vi ändå hade tänkt att gå ut, vad gör det då om vi kopplar av en stund innan vi fortsätter in på våra bonustimmar?

Tagga till

Det finns många förberedelser att ta till för att kunna komma in till tentasalen så pigg och optimistisk som möjligt. Här är några av mina:

  • Promenera/träna/yoga kvällen innan, och gärna en bastu på det. Är kroppen lite mör så blir det lättare att somna.
  • Jag vill inte att kroppen ska få påverka resultatet, därmed en radda små detaljer: gott om snacks för hungerkänslor/tröst/whatever, bekväma kläder i lager för justera om det blir kallt eller kvavt i salen, pennor och sudd som fungerar bra. Huvudvärkstablett/halstablett i pennfodralet. Okej det låter som att jag ska ut och fjällvandra men ja hehe. 
  • Övertalar mig själv, eller ser till att någon annan övertalar mig, om att det ska bli kul att få skriva av sig alla kunskaper som en tagit till sig under de senaste månaderna. Att det kommer gå finfint. Lyssnar på ’Try Everything’ med Shakira från filmen Zootropolis på vägen till tentan, varje gång.

Som sagt, det här var mina sätt. Du hittar dina varianter!

En kommentar om “Studieteknik: Skriva tenta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *