Teknisk revolution och inget slut på listan över saker att lära sig som utvecklare.

Jag är mitt i processen att spika kurser inför hösten och tankarna far omkring. Det slog mig att i den här branschen är det ju totalt omöjligt att kunna allt, och det känns som det ofta glöms litegrann. Det gäller såklart för de flesta sammanhang men alltså, det finns inget slut på listan över saker att lära sig som utvecklare.

Rubriker som kan kännas en aning stressande.

Med vetskapen om hur mycket en inte kan är det är ibland svårt att känna sig som en duktig programmerare. Hur många språk, ramverk och tekniska termer behöver vi behärska innan vi med stolthet i rösten kan säga att vi är grymma? Det finns inget konkret svar på den frågan såvitt jag vet, så det är alltså upp till oss själva.

Samtidigt är det något som gör yrkesvalet så otroligt roligt. Om vi så önskar så har vi förmodligen möjlighet att jobba inom olika områden och på olika sätt för varje år, månad eller varför inte dag.

Utmaningen kanske är hur vi ska förhålla oss till nyheterna om de nya häftiga teknikerna som aldrig tar slut. Blir vi entusiastiska när vi får höra om självkörande bilar, eller börjar vi stressat  leta kurser inom computer vision för att vara eftertraktade även på den marknaden?

 .. Nu är det väl verkligen på tiden att kolla in Machine Learning, AI och Data mining. Och lära mig grunderna om finans och företagsekonomi, för sånt kan också vara bra att kunna. Lära mig 3D-modellera och animera på riktigt. Ha koll på kryptering och nätverkssäkerhet. Och visst är det väl på tiden att testa koda CSS med Sass och LESS .. Eller så bara inser jag att det räcker fint med att tänka efter vad som faktiskt är roligast och köra på det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *