Studieteknik #1: Innan kursstart

Ett par praktiska tips.

 

Det kan låta omständigt, men i det långa loppet vinner man på en genomtänkt studieteknik! Jag har märkt att få fort jag släppt på min studieteknik så förstår jag mindre och tappar motivation. För mig är det mindre ansträngande att ligga lite före, än att ligga lite efter. Det behöver verkligen inte innebära att ligga tre lektioner före schemat, utan kan gott och väl räcka med att testa några uppgifter innan en lektion. Det här inlägget handlar mycket om just förberedelser.

För mig är det viktigt att känna ett engagemang till kurserna jag läser och detta gärna redan innan kursstart. Jag vill veta vad kurserna innehåller, hitta något som motiverar mig till att lära mig just detta och sedan se till att jag har strukturerat kursmaterialet. Så här kommer några av mina tips!

Innan kursstart:

 

Lättåtkomligt kursmaterial – allt för att sänka tröskeln att komma igång med plugget.

I min pluggmapp på google drive så skapar jag en undermapp för varje kurs. I webbläsaren skapar jag sedan tre bokmärkesmappar, samma där en för varje kurs. I varje bokmärkesmapp sparar jag länkar till:

  • Den matchande mappen på Google Drive.
  • Ett anteckningsdokument
  • Ett dokument med namnet ”Om kursen”
  • Kurshemsidan
  • Sida med tentor / info om examination
  • En undermapp ”Relevant/Övrigt” ( som fylls på under kursens gång ) med t ex:
    Tutorials/Videoklipp
    Diverse bra hemsidor

Jag ser också till att ladda ner kursernas scheman till mobilen. För mig är det viktigt att snabbt kunna få en överblick av veckan och jag brukar läsa in kurserna en i taget i min kalender för att få dem i olika färger för extra tydlighet. 

Lättåtkomliga bokmärken

Kursernas innehåll – innehåll och deadlines vill jag inte få som överraskningar under kurserns gång

Jag letar upp all grundläggande information om kursen som jag kan hitta,
t ex:

  • Antal labbar
  • Datum för deadlines/tentor
  • Kursens innehåll / vad ska vi lära oss. Detta finns ofta i punktform någonstans

Allt detta skriver jag ner i dokumentet Om kursen. I ärlighetens namn går jag inte in i detta dokument så många gånger under kursens gång. Men proceduren fyller ändå sitt syfte: det ger en förståelse för vad kursen går ut på och ungefär vad jag kan förvänta mig, jag blir helt enkelt mer mentalt förberedd.

Engagemang för kursen – jag vill kunna förklara för mig själv varför jag spenderar tid och energi på kursen

Denna punkt har också att göra med att sätta sig in i kursens innehåll och vad jag kan ha för användning av det i framtiden. De gånger som jag inte gjort detta kan jag komma på mig själv med att sucka något i stil med ”Ååh alltså vad ska vi ens ha detta till” eller ”Fattar inte ens vad vi håller på med”. Har jag istället läst att ”Kursen går igenom den grundläggande matematiken bakom xxx som används mycket inom yyy.”, sedan googlat lite på ämnet och sett hur häftigt det kan vara så är jag taggad på en helt annan nivå.

Sist men inte minst: skaffa kursbok/häfte med uppgifter/anteckningsblock och allt vad som kan behövas i kursen i god tid.

En kommentar om “Studieteknik #1: Innan kursstart

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *