Att bli labbassistent

Rolig nyhet! Jag fick nyligen ett pris från Akademiska föreningen vid Linköpings universitet. Det känns väldigt roligt att få ta del av det här priset då det är resultatet av arbete som har genomsyrat en större del utav min utbildning. Till er som nominerat mig eller låtit mig veta att ni varit glada att haft mig i en kurs eller på andra sätt blivit inspirerade, tack! Roligt att Driventjej fanns med i motiveringen också. Jag tänkte att det var passande nu att peppa nästa generation av labbassistenter 😀

Det här med att bli kursassistent  👩‍🏫💻

Först och främst, om det känns läskig att signa upp sig som labbassistent så låt inte den tanken stå ivägen. Tänk på att det är ofta gott om tid tills kursen drar igång och att du hinner förbereda dig. De första gångerna jag skulle hålla pass så ville jag gå igenom labben flera gånger som förberedelse. Med tiden så blir man säker på sin sak, och plötsligt inser man hur förberedelserna trappas ned och nervositeten lägger sig.

Sen kan det såklart vara lite läskigt att ta på sig rollen att vara den som ska kunna. Så länge du är ordentligt förberedd på labben så ska det inte vara några problem, övriga frågor går alltid att hänvisa till examinatorn. Man måste kunna acceptera att det kommer alltid finnas studenter som kan mer än en själv, även bland de som du ska hjälpa. Framförallt när det gäller programmering så är det sällan till någon nytta att jämföra sin kunskap och utveckling med någon annan än sig själv. Den påminnelsen kan göra lärandet så mycket roligare!

En bonus med det hela är den repetition och förståelse man får för kursinnehållet. För mig innebar det att programmering blev lättare för mig generellt och därmed hade jag också mer tid för mattekurserna. Samtidigt så är det väldigt roligt att lära känna studenter i andra årskurser och att få vara med om deras ”Aha!”-upplevelser när de förstår ett programmeringskoncept. Speciellt om det var något som man själv tyckte var svårt. Då känns det toppen att senare kunna förklara samma koncept.

Om du som läser detta går i tankarna om att söka till labbassistent (eller liknande engagemang inom studentlivet), så vill meddela att ja det kommer vara värt det 😊. Rent praktiskt rekomenderar jag att höra av sig till examinatorn i kursen och meddela ditt intresse. Lycka till!

En kommentar om “Att bli labbassistent

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *