Motiverande att skapa sin egen Engineering Wiki

Jag kan tänka mig att vi är många som gillar tanken på att ha sitt digitala liv välorganiserat. Som att ha alla foton sorterade i mappar och ha allt pluggrelaterat i bra ordning. Att alla kodprojekt skulle vara städade och väldokumenterade. Hehhh ja det vore ju en dröm. Jag påbörjar mitt organiserande titt som tätt men hinner inte bli klar innan det fylls på. Snart så! .. efter examen kanske 😄 

Hursom, när jag lyckas få (någorlunda) ordning så motiveras jag av det. Det är något med känslan av nystart som är så skön, att veta att från och med nu kommer jag kunna arbeta i en trivsam och fokuserad miljö. Just nu är jag taggad på att organisera mitt programmerande och allt som rör det! Speciellt så har jag inte haft något bra sätt att spara artiklar, tutorials, github-repos eller liknande. Nu har jag fått tips (♥!) om att använda Notion och gillar det verkligen. Kortfattat är det ett slags verktyg för anteckningar och dokumentation – med många smarta funktioner. Det går t ex att bädda in videoklipp från Youtube, Figma-skisser m.m. Jag tänker att det blir en perfekt vertyg att samla alla de kodsnuttar, länkar och annat som jag använder när jag kodar. Hittills har jag påbörjat dokumentation för det som jag vill ha lättillgängligt när jag sysslar med webbprogrammering.

Skärmdump av min påbörjade Notion för programmeringsanteckningar

Till jämförelse så har jag tidigare sparat orimligt många bokmärken (se bild till höger..). Jag gjorde en snabb översikt nu och jag har tydligen mellan 200-300 kodrelaterade bokmärken.. Det blir alltså snarare att jag på nytt söker reda på det jag letar efter. Alternativt att jag letar i mina egna programmeringsprojekt, typ ”i denna fil borde jag ha ett API-anrop där jag uppdaterar ett dokument i Firebase”. Från och med nu kommer jag istället kunna gå in i min egna koddokumentation och hitta direkt. Pepp!

Bara av anledningen att det ska bli kul att lägga in saker jag lär mig i min Wiki blir jag sugen på att testa fler programmeringsspråk och verkyg, nördig som jag är. 🙂 Det kanske är något för dig med!?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *