Höst-update

Höstens första läsperiod avslutades i fredags och sen dess har jag mest bara pustat ut. Helgen har fyllts med skogsutflykt, tjuvstartad glöggsäsong och mys-fixande på rummet. Behovet av att få skriva av mig har gjort sig tillkänna i flera veckor egentligen så nu får det bli mycket på en gång. Så det blir en blandning av hur gått med höstens kurser, engagemang och steg framåt gällande exjobbet (!) 

I torsdags träffade vi HiQ som också är involverade i projekt Ngulia. Vi fick veta mer om vad som finns i nuläget och bilden om vad vårt arbete kan handla om blir mer och mer konkret. Imorgon ska jag och Amanda få följa med till Kolmården när ett stort test där en del av Ngulia-systemet används. Det blir ett tillfälle att hälsa på de från Kolmården som vi lär samarbeta med senare och andra inblandade. Jag är löjligt pepp på att få besöka djurparken när det egentligen är stängt för besökare — föreställer mig ungefär lite som i filmen natt på museet haha. 

Den är läsperioden har jag läst två kurser, Artificial Intelligence for Interactive Media och Network Programming and Security. I nätverkskursen har vi gjort en del programmeringsuppgifter med kryptering, säkra uppkopplingar med mera. Som miniprojekt i slutet av kursen så skapade Samuel och jag en liten miniräknade som egentligen är något helt annat. Det som händer när man startar miniräknaren är att en keylogger körs igång i bakrunden och skickar vidare det man skriver till en viss mailaddress. Kul men också läskigt att förstå hur lätt det var att sätta upp ett sånt lurigt program. I AI-kursen byggde jag och Emma upp ett spel i Python där vi själva inte behöver styra spelaren, woah! Så lyxigt att kamma hem 6 hp för att sitta med ett så roligt projekt, speciellt då jag har velat lära mig Q-learning sedan ett helt år tillbaka. För då satt jag och försökte få ihop ett bidrag till en tävling där man skulle bygga en AI-bot och jag inte kände till teknikerna ännu, så det blev bara pannkaka av den koden. Lyckligtvis så gick det här projektet bättre! 

Förutom sista veckan har den här perioden varit rätt lugn. Några inlämningar och ett projekt med redovisning på slutet bara. Vissa veckor blev rätt intensiva ändå i och med extraknäck som kursassistent, men det är samtidigt något som jag tycker är stimulerande. I den ena av kurserna blev jag tillfrågad om att hålla en timmas föreläsning om prototyputveckling, och det lät ju svinläskigt så jag sa ja. Det är väl lite så jag tar mig framåt i livet antar jag. Att prata inför en publik är ofta med i topplistan över saker som folk är rädda för, och det har garanterat varit med på min också. Det här senaste året har jag utsatt mig själv för så många sådana tillfällen att den oron börjar försvinna. Snart kanske jag är redo för steget att få in lite karisma också haha. Oron behöver inte egentligen handla om att plötsligt tappa bort orden under presentationen utan snarare att ibland slås av tanken ”varför ska jag stå där och prata om det här överhuvudtaget”. Liksom mer i stilen vem tror jag att jag är — små släng av impostor syndrome kanske. Flera vänliga själar har varit snälla och meddelat sin uppskattning, tack ska ni ha för det gör mycket när man kastar sig ut sådär. 

Nu har jag två hela veckor innan mina två sista kurser drar igång. Jag har höga förväntningar på mig att ta vara på chansen att vila och göra sådant jag sett fram emot att göra nu när jag har tiden. Sånna där saker som att se på Wreck it ralph 2, koda, pyssla eller måla något och bara se vad det blir. Kanske visar något sen. Tills dess kommer här en bild från helgens höstpromenader, industilandskapet i Norrköping där campus ligger och så en bild från Femmans Fest – vår lite tidiga examensfest. Hörs!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *