Mina drömmars exjobb. händer det??

Det saknas kanske någon underskrift, men JA jag tror det händer (!!). Jag har så länge haft drömmen/målet om att någon gång kunna kombinera mitt intresse för programmering och systemutveckling med kärleken till savannen och vilda djur. Något år innan jag fick nyss om min nuvarande utbildning reste jag till Zimbabwe för att volontärarbeta och jag har inte kunnat släppa det sen dess. Det var under gymnasiet och när kom tillbaka kände jag mig så opepp – varför skulle jag sitta i Sverige och plugga man kunde vara mitt bland lejon, elefanter och så engagerade människor. Flera av de jag träffade där blev kvar, en började jobba på heltid med organisationen ALERT och en annan engagerade sig i ett imponerande projekt (Midlands Children Hope Project) för barn och ungas framtid i Zimbabwe. Men som sagt jag var hemma igen. Min gymnasielärare Helen lyckades då pricka in precis rätt ord och min motivation var tillbaka. Hon sa något om att jag kan ju göra en ännu större skillnad om jag förstår helheten, lär mig om teknik som kan hjälpa i större skala. Och ja, att vi letade fällor till fots stoppar ju inte illegal handel och jakt i det stora hela. Nu, ungefär fem år senare planerar vi exjobb som handlar om att stoppa Afrikas tjuvjägare?! Lite komiskt att jag spenderat timme efter timme med att leta upp organisationer i världen som eventuellt skulle kunna ta emot ett sånt här exjobb, och så fanns det ett perfekt projekt mitt framför näsan på mig. Det är ett projekt i samarbete med bland annat forkning vid Linköpings unversitet, Kolmården och Kenya Wildlife Service. Som det ser ut nu så lär vi (jag och exjobbspartner Amanda Tydén) utveckla och testa en klassificeringsalgoritm som ska köras i diskreta kamerastationer på savannen. I drömscenariot får vi åka ner till Kenya och sätta det hela i drift, tänk om!! Jag håller tummar och tår om att projektet överhuvudtaget spikas snart. // tjej med fjärilar i magen

Info om projekt Ngulia på Kolmården
Från min resa till Zimbabwe för 5 år sen

2 thoughts on “Mina drömmars exjobb. händer det??

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *