”Varför helt okej är bra nog”

En anledning till varför jag har Driventjej igång är för att uppmärksamma och påminna om allt som kan ske bakom kulisserna hos den som alltid strävar framåt. Varför det är viktigt att vi kommunicerar våra känslor och själva tar tid för reflektion och återhämtning. Det kan gå snett även om man sysslar med det man älskar att göra. 

Isabel Boltenstern har precis släpps sin bok Lycka till med resten av livet och med detta inlägg vill jag lämna en varm rekommendation. Viktig och givande läsning oavsett sin egen situation – igenkänning på något sätt lär vara ett faktum för många.

Speciellt berättar Isabel om en tidigare arbetssituation som var riktigt ohållbar. Själv har jag haft tur att inte ha hamnat i en destruktiv miljö på det sättet, men för min del är flera andra aspekter hon tar upp sådant som fastnade lite extra. Här nedan har jag lagt in några urklipp ur boken, men som sagt läs eller lyssna gärna hela (ljudbok 4h 45 min). 

Angående velande och oändliga möjligheter:

Det har nästan blivit vår generations mantra – att allt går om man bara anstränger sig tillräckligt mycket. Utbilda sig till hjärtkirurg? Absolut! Utveckla appar från en paradisö i Karibien? Varför inte! Starta eget sminkmärke och omsätta miljarder vid sexton års ålder? The sky is the limit! Till skillnad från tidigare generationer behöver vi inte stanna på en fysisk plats, vi har oändligt många gymnasielinjer att välja mellan och dessutom kan vi skapa våra egna yrken om de inte redan finns. Vi är en generation som vill ta tillvara på den fantastiska chansen och inte nöja oss i förtid. Världen är ditt smörgåsbord, så vad väntar du på? ..

..

.. Det är väldigt fint i teorin att vi har förutsättningar att uppnå vad vi vill, men i praktiken blir det extremt överväldigande. Vi vet att det här är angenäma i-landsproblem och därför skäms vi på kuppen.

Angående rastlöshet:

Att göra ingenting handlar inte nödvändigtvis om att ligga raklång på rygg och stirra upp i taket. Det handlar snarare om att bryta det invanda beteendet att man ständigt måste göra någonting som för en framåt. Och varför är det så svårt? ..

..

.. När jag tittar tillbaka på tiden då mitt mående var som sämst är det tydligt hur jag successivt skalat bort allt ’onödigt’ från mitt liv. I stället för att koppla av och spela Candy Crush på ett flyg kunde jag researcha hockeyspelare för att bli bättre på mitt jobb. Golfrundorna var meningslösa om jag inte sänkte mitt handicap. Träningen skulle vara stenhård och ge synliga resultat – vad var annars poängen? Utan mål kändes allt onödigt. Ett slöseri med tid jag kunde förvaltat bättre.” .. ”Komiskt nog är det jag tidigare ansåg vara att ’slösa liv’ precis samma saker som jag i dag benämner som återhämtning. Småsaker jag gör av lust, som inte handlar om prestation.

Och en övrig tankeställare: Avundsjuka kan härja trots att du älskar någon. Framtidsoro kan gå hand i hand med inspiration. Pepp kan armkroka prestationsångest. ”  Jag hoppas att det här inlägget når någon som är i behov av det. ♥ 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *